DE VORBĂ CU DUMNEZEU
Materiale culese de: Gabi Bertalan
CUPRINS :
INTRODUCERE
Luca 11:1
„Într-o zi, Isus Se ruga într-un loc anumit. Când a isprăvit rugăciunea, unul din ucenicii Lui I-a zis: „Doamne, învaţă-ne să ne rugăm, cum a învăţat şi Ioan pe ucenicii lui.”
Inimile ucenicilor care ascultau erau adânc mişcate. Ei au observat cât de des petrecea El ore lungi în singurătate, în comuniune cu Tatăl Său. El Îşi petrecea zilele, slujind mulţimilor care se îngrămădeau în jurul Lui şi dezvăluind gândurile perfide ale rabinilor. Munca aceasta neîncetată Îl istovea adesea aşa de mult, încât mama şi fraţii Săi, şi chiar ucenicii Săi, se temeau că-şi va primejdui viaţa. Dar, când Se întorcea de la orele de rugăciune, care încheiau obositoarea zi, ei vedeau că faţa Sa era plină de pace şi un suflu de reînviorare părea că străbate fiinţa Sa. El venea zi după zi, de la orele petrecute cu Dumnezeu, ca să le aducă oamenilor lumina din ceruri. Ucenicii ajunseseră să facă o legătură între orele Sale de rugăciune şi puterea cuvintelor Sale. Acum, când ascultau rugăciunea Sa fierbinte, inimile lor erau pline de respect şi smerenie. Când El a încetat să Se mai roage, pătrunşi de marea lor lipsă, ucenicii I-au zis: „Doamne, învaţă-ne să ne rugăm” (Luca 11,1).
Cugetări de pe Muntele Fericirilor 5:3
Rugăciunea pe care Hristos a dat-o ucenicilor Săi ca răspuns la această cerere nu este alcătuită dintr-un limbaj bombastic, ci exprimă în cuvinte simple nevoile sufletului. Ea este scurtă şi se ocupă de nevoile zilnice.
Marturii pentru comunitate 37:818
Martin Luther a fost apreciat pentru multe lucruri. Unul dintre acestea, care era o preocupare şi pentru contemporanii săi, a fost dragostea lui faţă de rugăciune. Luther s-a dăruit unei vieţi disciplinate de rugăciune, punând zilnic deoparte câteva ore din viaţa sa, pentru a sta de vorbă cu Dumnezeu. Cineva l-a întrebat cu o anumită ocazie: „Frate, Martin, tu eşti un om ocupat, eşti un om eficient …” – şi aşa este; uitaţi-vă câte cărţi a scris: cincizeci de volume de cărţi destul de substanţiale; de asemenea, el a avut tot felul de responsabilităţi în lucrarea de învăţare, în predicare, în conducerea Reformei şi în toate celelalte … – „cum poţi în fiecare zi să stai două ore în rugăciune, ţinând cont de programul tău încărcat?”. Luther i-a răspuns astfel la întrebare: „Ei bine, principiul celor două ore este principiul de bază, principiul fundamental”. Atunci când era presat de mult mai multe sarcini şi responsabilităţi şi viaţa lui devenea mai aglomerata decât era de obicei, Luther spunea că trebuie să-şi modifice viaţa de rugăciune. Dar ce credeţi că trebuia el să-şi modifice, la ce anume se referea? În mod normal, aţi tinde să credeţi ca el intenţiona să-şi diminueze timpul pe care-l petrecea în rugăciune, însă el se referea exact la opusul acestei mentalităţi. Luther a spus: „Cu cât sunt mai ocupat, cu cât am mai multe responsabilităţi, cu atât mai mult găsesc că este necesar să acord mai mult timp rugăciunii”. Şi astfel, timpul pe care îl dedica rugăciunii, începea mai degrabă să crească o dată cu capacitatea lui de a rezista la presiunile din viaţă, decât să se diminueze. În acel moment el începuse de fapt să-l imite pe Hristos, pentru că toate aceste lucruri şi-au găsit loc şi în viaţa Domnului nostru.
DE VORBĂ CU DUMNEZEU
Iată-Mă! Sunt aici. La ce te gândeşti acum?”
(autor necunoscut; primită de la Viorel Gabor – Însemnări din vale nr. 47/2004; preluat din ziarul Viaţă şi sănătate, nr. 92 / ianuarie 2004)
AMIN, AMEN!
Cu toţii auzim despre cuvântul Amin. Ce să însemne?
Cuvântul „amin” sau „amen” este preluat din ebraică şi înseamnă: adevărat, credincios, fidel (Deuteronom 7:9 – „Să ştii dar că Domnul, Dumnezeul tău, este singurul Dumnezeu. El este un Dumnezeu credincios şi Îşi ţine legământul şi îndurarea până la al miilea neam de oameni faţă de cei ce-L iubesc şi păzesc poruncile Lui.”; Isaia 49:7 – „Aşa vorbeşte Domnul, Răscumpărătorul, Sfântul lui Israel, către Cel dispreţuit şi urât de popor, către Robul celor puternici: „Împăraţii vor vedea lucrul acesta, şi se vor scula, şi voivozii se vor arunca la pământ şi se vor închina, din pricina Domnului, care este credincios, din pricina Sfântului lui Israel, care Te-a ales.” – Dumnezeul credincios; Isaia 65:16 – „Aşa că, cine se va binecuvânta în ţară, se va binecuvânta în Dumnezeul adevărului, şi cine va jura în ţară, va jura pe Dumnezeul adevărului, căci vechile suferinţe vor fi uitate, vor fi ascunse de ochii Mei.” – Dumnezeul adevărului)
Dacă Dumnezeu este credincios, mărturiile şi învăţăturile Lui sunt sigure, adevărate, (Psalmul 19:7 – „Legea Domnului este desăvârşită, şi înviorează sufletul; mărturia Domnului este adevărată şi dă înţelepciune celui neştiutor.”) ca şi avertizările Lui, (Osea 5:9 – „Efraim va fi pustiit în ziua pedepsei: ce vestesc Eu împotriva seminţiilor lui Israel, va veni negreşit!”) şi la fel promisiunilor Lui, (Isaia 33:16 – „Acela va locui în locurile înalte; stânci întărite vor fi locul lui de scăpare; i se va da pâine, şi apa nu-i va lipsi.”)
Sunt cazuri când poporul folosea cuvântul „amin” ca să-şi exprime consimţământul faţă de o lege şi faptul că doreau să se supună pedepsei legate dea aceasta, (Deuteronom 27:15 – „Blestemat să fie omul care va face un chip cioplit sau un chip turnat, căci este o urâciune înaintea Domnului, un lucru ieşit din mâini de meşter, şi care-l va pune într-un loc ascuns!” – şi tot poporul să răspundă: „Amin!”). De asemenea era folosit să exprime încuviinţarea la rugăciunea altuia: (1 Împăraţi 1:36: – „Benaia, fiul lui Iehoiada, a răspuns împăratului: „Amin! Aşa să vrea Domnul, Dumnezeul domnului meu, împăratul”), sau la aducerea de mulţumiri a cuiva, (1 Cronici 16:36 – „Binecuvântat să fie Domnul, Dumnezeul lui Israel, din veşnicie în veşnicie! şi tot poporul a zis: „Amin!” şi lăuda pe Domnul!”; Ieremia 11:5 – „atunci voi împlini jurământul pe care l-am făcut părinţilor voştri, că le voi da o ţară în care curge lapte şi miere, cum vedeţi astăzi.” – „şi eu am răspuns: „Amin, Doamne!”; Psalmul 106:48 – „Binecuvântat să fie Domnul, Dumnezeul lui Israel, din veşnicie în veşnicie! şi tot poporul să zică: „Amin! Lăudaţi pe Domnul!”. Altfel, „amin” zis de Dumnezeu înseamnă: „este şi va fi aşa”, iar zis de oameni: „aşa să fie”.
În Noul Testament:
Iată ce spune Ellen G. White despre importanţa cuvântului „Amin”, în cartea „Sfaturi pentru părinţi”:
„Sufăr când văd cât de puţin este apreciat darul vorbirii. În citirea Bibliei, în rostirea rugăciunii, în prezentarea unui cuvânt în adunare, cât de necesară este exprimarea clară! Şi cât de mult se pierde la altarul familial, când cel care se roagă îşi pleacă faţa şi vorbeşte cu glas scăzut, slab! Dar, îndată ce altarul a luat sfârşit, aceia care, în rugăciune, nu puteau vorbi destul de tare pentru a fi auziţi, acum pot să vorbească tare, clar şi nu este deloc greu să auzi ce spun. O astfel de rugăciune este potrivită în cămăruţă, nu în cadrul familiei sau la serviciul divin public.
Căci, dacă participanţii la rugăciune nu pot să audă ce se rosteşte, ei nici nu pot să spună „Amin”.
Aproape oricine poate să vorbească destul de tare pe a putea fi auzit într-o conversaţie obişnuită şi atunci, de ce nu ar putea vorbi aşa şi când este chemat să prezinte un cuvânt sau să înalţe o rugăciune?
Atunci când vorbiţi despre lucrurile divine, de ce să nu vorbiţi în tonuri distincte şi într-un mod care să demonstreze că sunteţi în cunoştinţă de subiect şi că nu vă este ruşine să vă prezentaţi ideile?
De ce nu vă rugaţi ca şi cum aţi avea conştiinţa liberă şi că aţi putea veni la tronul harului în smerenie şi totuşi, cu îndrăzneală sfântă, înălţând spre cer mâini curate, fără mânie şi îndoială?
Nu vă plecaţi capetele şi nu vă acoperiţi faţa, ca şi cum aţi avea ceva de ascuns, ci ridicaţi-vă ochii spre Sanctuarul ceresc, în care Hristos, Mijlocitorul vostru, stă înaintea Tatălui pentru a-I prezenta rugăciunile voastre, împletite cu meritele Sale şi neprihănirea Sa, ca un miros de tămâie.
Sunteţi invitaţi să veniţi să cereţi, să căutaţi, să bateţi; sunteţi asiguraţi că nu va fi în zadar: „Cere-ţi şi vi se va da; căutaţi şi veţi găsi; bateţi şi vi se va deschide.”
(Autor necunoscut, primită de la Viorel Gabor – Însemnări din vale nr. 47/2004)
(Articol preluat din ziarul Viaţă şi sănătate – nr. 92 / Ianuarie 2004)
Isus ne îndeamnă: „Cereţi şi vi se va da; căutaţi, şi veţi găsi; bateţi, şi vi se va deschide” (Luca 11,9). Dar, dacă Dumnezeu cunoaşte toate lucrurile de ce trebuie să-L mai rugăm noi? Are Domnul nevoie să-I aducem aminte ceea ce El ştie deja? De ce subliniază Isus că „stăruinţa” în rugăciune este esenţială?
H.M.S. RICHARDS, JR.
DANIEL R. GUILD
EXPERIENŢĂ
În timpul sărbătorilor de iarnă din 1945, o văduvă săracă şi obosită a intrat într-un magazin şi a cerut alimente cât să astâmpere foamea copiilor ei în seara de Crăciun.
Proprietarul magazinului lua din mâna femeii o hârtie pe care erau scrise cuvintele: „Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi”. O trânti batjocoritor pe cântar şi căută în jur ceva care să nu depăşească greutatea rugăciunii.
Lumea din magazin se apropiase curioasă. Omul aşeză pe taler o pâine, care ar fi fost în mod normal de mii de ori mai grea decât hârtia.
Dar cântarul nu se clinti. Mirat şi stânjenit, continuă să adauge hrana până când talerul cedă sub greutate.
Apoi, vizibil enervat, întinse o pungă femeii, ca să-şi împacheteze cumpărăturile. Văzând că mai era loc în pungă, îi vârî deasupra o roată de caşcaval.
De ce „cântări” rugăciunea atât de mult? Simplu. În mod miraculos, cântarul se blocase exact la timp pentru a răspunde rugăciunii.
NANCY BECK IRLAND
PETER BECK
CÂND Dumnezeu ARE UN ALTFEL DE RĂSPUNS Pentru RUGĂCIUNEA TA.
Cu această ocazie vreau să ating doar o fărâmă din ceea ce reprezintă un delicat subiect, cu care omenirea se confruntă încă de la începuturile ei. Probabil că acest subiect ar merita ore şi ore de reflecţie, de discuţii, dar, decât descoperirea totală a acestui subiect este curajul de a începe să-l abordezi.
Am intitulat fărâma din această ocazie: CÂND Dumnezeu ARE UN ALTFEL DE RĂSPUNS Pentru RUGĂCIUNEA TA.
Îmi plac nespus de mult rugăciunile care primesc răspuns. Am experimentat multe astfel de situaţii. Poate că am face un popas de-o zi întreagă să ne povestim unii altora ocaziile în care Dumnezeu a răspuns aşa cum am dorit şi, chiar foarte repede la rugăciunile noastre. Este frumos când primi imediat răspuns. Nimic nu te poate face mai fericit decât rugăciunile care îţi sunt ascultate. Acestea îţi întăresc încrederea, te stimulează să continui, să te lauzi cu Dumnezeul tău prompt. Însă n-am fi sincer poposind o zi întreagă şi povestind despre rugăciunile care au primit răspunsul dorit. De ce? Pentru că la fel de mult sau poate chiar mai mult am sta să povestim despre rugăciunile la care nu am primit răspunsul pe care l-am dorit.
În ce parte înclină balanţa experienţei rugăciunilor noastre? De curând am tradus o frumoasă ilustraţie, în care, prin intermediul personificării, un copac prinde viaţă. Întru-cât mesajul ei îl văd potrivit pentru întregirea cuvintelor mele vă voi reda în continuare această povestire.
(Voi ruga pe … s-o citească)
POVESTEA BAMBUSULUI
Într-o minunată grădină creştea un bambus cu aspect nobil. Domnul grădinii îl iubea mai mult decât pe orice alt copac. An după an, copacul de bambus creştea şi se fortifica tot mai mult. Şi pentru că el ştia cât de mult era iubit de Domnul, era fericit.
Într-o zi, Domnul grădinii se apropie de iubitul său copac şi îi spuse:
– „Dragă Bambus, am nevoie de tine”
Minunatul copac îşi dădu seama imediat că venise timpul oportun, timp pentru care de altfel fusese creat, aşa că spuse cu mare bucurie:
Bambusul se înspăimântă:
– „Să mă dobori Doamne? Eu, cel mai frumos dintre copacii grădinii Tale?
Nu, te rog, nu! Foloseşte-mă pentru bucuria Ta, pentru slava Ta, dar nu mă doborî!”
Soarele îşi ascunse faţa, asistând la scena aceea. Un fluturaş zbura departe. Printre suspinele sale neînţelese de nimeni, spuse:
Bambusul se înclină până la pământ în acceptarea sa şi spuse:
– „Doamne, despică-mă şi scoate totul. Am înţeles că doar aşa mă poţi folosi.”
Cu durere, dar şi cu viziunea unui viitor mare pentru grădina sa, Domnul doborî falnicul copac, îi tăie ramurile cu frunze, îl despică în două, îi scoase măduva şi îl duse acolo unde izbucnea la suprafaţa pământului un vioi pârâiaş cu apă cristalină. Cu delicateţe legă chiar la izvor unul din capetele iubitului său bambus, iar cealaltă parte în prelungirea acesteia, dirijând în felul acesta apa spre pământul însetat.
Clară şi proaspătă, apa începu să se scurgă prin corpul scobit al copacului exact acolo unde era cea mai mare nevoie de ea.
CÂND Dumnezeu ARE UN ALTFEL DE RĂSPUNS Pentru RUGĂCIUNEA TA. (continuare)
De ce am spus că este un subiect delicat şi chiar greu de înţeles? Pentru că neconcordanţa între cererea mea şi răspunsul lui Dumnezeu aduce suferinţă. Este acea suferinţă dată de neînţelegerea planurilor Sale cu noi, dată de acceptarea un pic forţată a dependenţei faţă de Cineva care est cu mult mai superior; este acea suferinţă dată de zdrobirea „Eu-lui”. Îl văd pe Moise bătrân, după o viaţă întreagă de renunţare, de slujire, o viaţă al cărei vis a fost acela de a păşi în ţara promisă, el şi turma pe care o condusese atâţia ani. Îl văd urcând pe munte, în ciuda poverii anilor săi, sprijinit în baston, gata să stea de vorbă cu Domnul său. Oare ce-i va spune Domnul de data aceasta, când le va oferi intrarea în pământul făgăduit? Era gata să moară în primul minut după atingerea acelui vis, dorea numai să-l atingă. Însă ce-i răspunde Domnul, ce răspuns îi dă Domnul la rugăciunea sa de-o viaţă? „Tu vei muri aici, şi vei fi îngropat pe muntele acesta. Ţara o vei vedea doar de departe.” (Deuteronom 32: 49-52)
Parcă intru şi în pielea apostolului Pavel şi înţeleg rugăciunea lui înălţată de trei ori către Domnul: „Te rog, Tată, eliberează-mă de ţepuşul acesta”… şi mi-e la fel de greu ca şi lui să aud acel altfel de răspuns: „Harul Meu îţi este de ajuns, căci puterea mea în slăbiciune a fost făcută desăvârşită” (2 Corinteni 12:7-9)
Când tu, omule de rând te rogi pentru copilul tău bolnav, ca el să fie vindecat şi, Marele Medic are un altfel de răspuns la rugăciunea ta, cum îl vezi atunci pe Dumnezeu? Din acel unghi întunecat şi trist al momentului tău de încercare, cum Îi zugrăveşti chipul? Eram pe scările spitalului de urgenţă şi mă rugam, aşa cum n-am mai făcut-o niciodată în viaţa mea, pentru viaţa soţului meu, uitând de a mea: „Doamne, ia tot ce vrei de la mine, dar salvează-l pe el”. N-aş fi crezut niciodată că ceea ce înălţam spre cer, într-o disperată cerere, renunţând fără nici o umbră de părere de rău la orice altceva, va primi totuşi un răspuns atât de rapid. La doar trei ore, răspunsul mi-a fost dat într-un alt mod. Călătoria spre casă a soţului meu fusese scurtată printr-un liniştitor somn până în dimineaţa învierii.
Vă pun o întrebare poate dificilă: care credeţi că este mai importantă dintre cele două: rugăciunea la care primeşti răspunsul dorit sau cea la care primeşti un altfel de răspuns? Sau poate că sunt la fel de importante amândouă. Eu nu am încă răspunsul, dar merită să-l căutăm în experienţele pe care le trăim. Va dirija înţelegerea noastră spre ceea ce ar fi secretul adevăratei vieţuiri alături de Dumnezeu în Vechiul Testament şi în Noul Testament.
Admir înţelepciunea de care au dat dovadă cei trei tineri înaintea cuptorului de foc.
„Dumnezeul nostru, căruia îi slujim, poate să ne scoată din cuptorul aprins… şi chiar dacă nu ne va scoate, să ştii împărate, că noi îi vom rămâne credincioşi…” (Daniel 3:17-18)
În acesta chiar se găseşte secretul liniştii, al acceptării faptului că Dumnezeu poate avea un altfel de răspuns pentru viaţa ta, la fel de util şi de preţios ca cel pe care tu l-ai fi dorit.
Cel de-al doilea exemplu luminos, deşi evocă un moment întunecat, este Isus în Ghetsemani: „Tată, dacă voieşti, depărtează paharul acesta de la Mine! Totuşi, facă-se nu voia Mea, ci a Ta”.
Nu putea lipsi exemplul desăvârşit al Mântuitorului. Nu I-a fost simplu să accepte ca doar după câteva ore să fie judecat nedrept, să fie bătut, scuipat, dispreţuit, trădat şi în loc de răsplătire să i se ofere o moarte atât de crudă şi ruşinoasă. Răspunsul Suveranului pentru El a fost chiar acesta, iar El nu s-a dat înapoi. Puterea care L-a însoţit fost cu mult mai mare decât orice suferinţă pe care a îndurat-o. Dumnezeu era chiar lângă Fiul Său.
Cu această ocazie am vrut să spun cu alte cuvinte, că trebuie să încetăm să ne mai fie frică de răspunsul lui Dumnezeu la rugăciunile noastre. Răspunsul Său este, sau va fi tocmai cel, care într-o zi ne va aduce cea mai mare bucurie.
Loredana Olteanu
(Articol preluat din ziarul Viaţă şi sănătate – nr. 92 – ianuarie 2004)
SUGESTII PENTRU RUGĂCIUNE
Randy Maxwell ne îndeamnă să Îi spunem exact lui Dumnezeu ce simţim. Putem să vorbim cu El. Sau să Îi scriem un bilet. Însă ne avertizează: „Nu vă consumaţi timpul gândindu-vă la topica în propoziţie sau la formulele pe care le folosiţi. Vorbiţi cu Dumnezeu cum aţi vorbi cu un prieten. El este Tatăl vostru, nu profesorul vostru de limba română.”
Foloseşte următoarele sugestii:
dar nu un coleg de clasă.
este ruşine de ceea ce-ai făcut, El ştie. Aşa că este mai bine
să Îi spui chiar tu.
rugăciunile publice. Însă poţi, de asemenea, să te rogi toată
noaptea, aşa cum obişnuia Isus, dacă ai motivele şi rezistenţa
necesare.
Chiar dacă Dumnezeu nu se plictiseşte, tu te vei plictisi.
Nu „recita” rugăciuni. Roagă-te!
Psalmi, de exemplu. Sau poţi să cânţi Domnului ce ai pe
suflet.
o gustare şi retrage-te într-un loc liniştit şi plăcut.
înseamnă mai mult decât să spui doar aceste cuvinte.
„Să te rogi în Numele lui Isus înseamnă să te rogi
pentru lucruri compatibile cu prezenţa şi lucrarea Sa.”
RANDY MAXWEL
ÎNCHEIERE
Fiecare suflet are privilegiul de a spune Domnului propriile şi deosebitele sale nevoi, şi să ofere mulţumirea sa personală pentru binecuvântările pe care le primeşte zilnic. Dar multe rugăciuni lungi şi fără viaţă, fără credinţă, care se aduc lui Dumnezeu, în loc de a fi o bucurie pentru El, sunt o povară. Avem nevoie să fim întăriţi în credinţa noastră. „Cereţi şi vi se va da” a făgăduit Mântuitorul, „căutaţi şi veţi găsi; bateţi şi vi se va deschide” – Matei 7:7. Avem nevoie să ne educăm pe noi înşine, să ne încredem în acest cuvânt şi să aducem lumina şi harul lui Hristos în lucrările noastre. Avem nevoie să ne prindem de Hristos, şi să nu-I dăm drumul până nu cunoaşte că puterea harului Său transformator se dă pe faţă de noi. Trebuie să avem credinţă în Hristos, dacă vrem să reflectăm caracterul divin.
Amin!
Marturii pentru comunitate 37:819
RUGĂCIUNE
Mă adresez cum niciodată,
În Numele lui Isus, Bunule Tată.
Şi jalea-mi inima mea să Ţi-o spuie:
Am greşit.
Întinde-Ţi spre mine mâna acu’
Dă-mi putere să iert cum ierţi Tu,
Până împărăţia-Ţi va să vie.
Cioplesc în obraz riduri de trudă
Pe unde lacrima mea să poată să curgă,
Şi durerea-mi, sufletul meu să Ţi-o-nalţe:
Am fost rău.
Pleacă-Ţi privirea spre mine,
Dă-mi putere să fiu bun ca Tine,
Ura mea, s-o alung cât mai departe.
Caut apoi ca-n aceeaşi seară
‘naintea Ta să mă-nchin iară,
şi-ntristarea-mi lacrima mea să Ţi-o plângă:
sunt plin de păcat.
Fă-mi astăzi ca niciodată;
Zdrobeşte-mă şi dă-mi o formă bună, Tată,
Ca-n inima mea pacea Ta să se strângă.
Iacob Coman, Şi să-L cunosc, vol.II, pag. 102
TATĂL NOSTRU
Tatăl nostru
Care ne eşti în ceruri…
Tu, sfiicios Heruvim zugrăvit în biserici,
Icoană prelungă, ascetic şi sfânt,
Adumbrit de tristeţi şi lipsit de cuvânt,
Ne-nvaţă iar Numele Tău să-L sfinţim,
Ajută-ne voia Ta să-mplinim
Noi, trudit pământ de pământ.
Şi grâna din pâine ajunse-ne-amară,
Meşteşug am deprins
De-a coace la focul străin de afară.
Iertare, Părinte, e greu să-ţi mai cerem…
Păcatul, cu viaţa şi moartea ni-l vrerem.
În faţa altarelor ruinate,
Laodiceic zac suflete grele,
Niciodată iertate
Şi încă n-am învăţat cum se plânge
Sub lemnul iertării de sânge.
În nopţile lumii, la cină,
Ni-e strigătul rugii murdar:
„Şi nu ne duce pe noi în ispită…”
Când mâinile noastre încă înting
În blidul vânzării, cu pită.
Tu, Heruvim surghiunit în biserici,
Inertă statuie de sfânt,
Răstoarnă al uitării exil,
Precum în cer şi pe pământ,
Tu, Cel din veci şi amin,
Arată-ţi puterea şi slava deplin.
Norel Iacob, Oglindă de buzunar, pag. 30
RUGĂCIUNE
Te rog, Tată,
Te rog, înveleşte-mi sufletul
cu iubire.
Iartă-mi răutatea şi ura
şi-ntăreşte-mă cu turte
de uitare
a greşelilor greşiţilor mei.
Striveşte Tu orice răutate
înainte de a fi rostită,
dă putere picioarelor să alerge
la cel bolnav,
dă mâinii alinare
şi limbii dulceaţă.
Doamne, stau ca o cană goală
gata să fie zdrobită
de armata răului
mărşăluindă spre mine.
Umple-o cu diamantul răbdării
întăreşte-o cu platoşa neprihănirii,
fă-o mai tare ca moartea
şi pune-n ea uleiul iubirii.
Doamne,
roagă-Te Tu
şi împlineşte-Te-n
mine.
Beniamin N. Roşca, Rodul durerii, pag. 77
Rugăciune prin somn
Doamne, Te rog dă iarăşi ora înapoi!
Tu ştii că-n zori mi-e somn şi că mi-e bine
Sau dă o lege blândă pentru noi
Să nu mai fie lecţiuni
Şi nici altare prin cămine!
Ascultă-mă, Te rog,
Închide librării şi editurile creştine;
Scripturile confiscă-le şi du-le la chinezi!
Să ne putem distra în serile senine
Fără de teama multelor dovezi.
Prefă-Te că nu vii atât de peste-o clipă
Şi angajează numai pastori pacifişti,
Care să nu facă risipă
De profeţia împlinită…
Te rog, nu pune pastori alarmişti!
Transformă adunările în case de cultură,
Şi fă-ne la balcoane separeuri pentru noi,
Aşază-i pe bătrâni într-o adunătură
Că tot nu ne-nţeleg
Şi nu pricep mişcările mai noi.
Şi-apoi, Te rog, trezeşte parlamentul!
Să dea o lege aspră pentru prozeliţi,
Să nu mai fie voie de plecat cu invitaţii
Să nu mai fim trimişi cu cărţi
Din poartă-n poartă pe la răzvrătiţi.
…………………………………….
Şi totuşi, Doamne, voia Ta să fie;
Dacă Tu vrei, trezeşte-mă pe mine.
Şi fă-mă alarmist, bolnav de insomnie,
Te rog frumos, să treci printre ruine
Şi să trezeşti la viaţă tot ce-Ţi aparţine!
Daniel Chirileanu, Corigenţi la… a doua venire, pag. 265
RUGA COPIILOR
Îngerii cunosc ruga copiilor
când lângă pat
genunchii lor se pleacă.
cunosc negarea visării
când fiecare zbor şi zvâcnet de-aripă
te cheamă
Îngerii ştiu apăsarea sub inimă
când lângă durere
luminie se năruie neputincioase
văd murmurul izvorului înnoptând
sub geana încrederii
aplecaţi spre coborâşul
celuilalt mal.
Îngerii nu cunosc
acea vreme când întâlnindu-i
noi vom cunoaşte îngerii.
Hanna Bota, Dincolo de sine, pag. 109
CONVORBIRE INTERSTELARĂ
Alo!
Eşti îngerul meu?
Ştiu că ai ridicat receptorul
şi că mă asculţi…
nici nu ştii să strănuţi,
doar, doar, să te aud şi eu
că faci un zgomot,
că spui ceva sau cânţi…
dă-mi un şi bemol major, te rog!
Vezi cum eşti?
Doar mă asculţi
şi mă priveşti…
am cheltuit aproape
toate economiile mele
de speranţe
că poate într-o zi
vei spune „da”,
de-acolo din steaua ta…
tu nu ştii să plângi
când eu plâng
spărgând vasul cu mir:
ţi-aş auzi suspinul
la celălalt
capăt de fir…
tu nu ştii să râzi
când mă împiedic de gândurile mele:
ţi-aş auzi râsul cristalin din stele.
Cum de am uitat?
Tu eşti ocupat cu ce să faci,
eu prea ocupat cu ce să spun,
acum înţeleg de ce taci…
Până mă vei striga pe nume,
până voi scoate din cuptor
o pâine coaptă,
pentru plăcerea mea,
lasă-mă să mai formez odată.
George Uba, Amalia Uba, Torente de linişte, pag. 39
RUGĂCIUNE DE SEARĂ
Bunule Părinte care locuieşti în cerurile înalte,
După o zi înnorată, îţi cer o noapte senină.
Degetele-mi tremurânde le-ncrucişez în şoapte
Şi-aş vrea să fie prinse de întânsa-Ţi mână,
De parcă-Ai fi aici şi nu departe.
La căpătâiu-mi vieţii privirea Ta coboare,
Ca să nu dorm, să nu visez, ci să mă odihnesc.
Să simt o pace dulce cum mă-nvele cum mă doare,
Şi-n zori fiinţa-mi să mi-o regăsesc
În plină viaţă şi splendoare.
Îngerii Tăi, să mă înconjure ca-n staul
Şi câinii grijilor nu îi lăsa să latre.
Coboară-Ţi tihna spre-a nu-mi lăcrima obrazul
Să uit povara şi necazul.
Şi eu dormind adânc, s-apun în ziua cea de mâine,
În care rogu-Te să-mi cauţi drum de mers
Căci Tu eşti pentru mine şi apă şi pâine,
Şi Ţie eu mă rog, căci lacrima mi-ai şters:
Rămâi, rămâi şi-n astă noapte lângă mine.
Ascultă-mi rugăciunea o Bunule Prea-nalte
De-aici de pe planeta mea, ce e departe.
Iacob Coman, Versuri, pag. 60
I N T E R E S
Doamne, învaţă-ne să ne rugăm
Cum au învăţat Ioan, Socrate şi Platon
Pe ucenicii lor.
Dar nu ceva prea simplu,
Pe care toată lumea să îl ştie;
Învaţă-ne ceva… filozofie,
Nu-i nevoie să-nţelegem ce spunem,
Important e să fim ca şi ei.
Doar atât că noi credem în Tine,
Pe când ei încă cer de la zei.
Învaţă-ne, Doamne,
O formulă,
Ceva de tip oriental,
Pe care s-o rostim când norii se adună,
La cimitir ori la spital…
Să nu ne-nveţi ceva cu „Tatăl nostru”
Şi nici cu Voia Ta,
… De fapt…
N-am vrea să fie nici cu „iartă-ne cum vom ierta”.
Învaţă-ne orice, nu mai contează,
E important să fim ca toată lumea;
Dă-ne un semn ori altceva,
Alege pentru noi o rugăciune,
Să aibă-n ea de toate, ca o frază.
… Dacă voi vreţi să ştiţi a vă ruga,
Atunci aflaţi că cel mai bine
Şi cel mai filozofic
E aşa:
Te rog
„Să-ţi aminteşti de mine”.
Daniel Chirileanu, Corigenţi la… a doua venire, pag. 95
TATĂL NOSTRU
Spui „Tată”, dar nu te porţi ca un fiu.
Spui „Nostru”, dar trăieşti izolat în egoismul tău.
Spui „Care eşti în ceruri”, dar gândeşti doar la cele pământeşti.
Spui „Sfinţească-se Numele Tău”, dar o spune doar gura ta, nu şi inima.
Spui „Vină-mpărăţia Ta”, dar te mulţumeşti cu succesul material.
Spui „Facă-se voia Ta”, dar n-o accepţi când este dureroasă.
Spui „Pâinea noastră cea de toate zilele”, dar nu-ţi aduci aminte de cel flămând.
Spui „Iartă-ne greşelile noastre”, dar păstrezi ura fratelui tău.
Spui „Nu ne lăsa să cădem în ispită”, dar nu eviţi ocazia de a păcătui.
Spui „Izbăveşte-ne de cel rău”, dar zilnic eşti în el.
Spui „Amin”, dar nu iei în serios „Tatăl nostru”.
Ce aştepţi?
(din Revista Adventista, pag. 13, ianuarie 2004.)