furia-eroi-anonimi

Iosua şi Caleb

iosuasicaleb.doc
iosuasicaleb.doc
iosuasicaleb.doc
39.5 KiB
86 Downloads
Details

Iosua şi Caleb
Numeri 13, 14, 27:15-20, şi Iosua 14:13-14

Scop: Foloseşte această lecţie pentru a îi ajuta pe tinerii tăi să înţeleagă că un erou este o persoană care abordează o situaţie dificilă sau nesigură cu putere şi cu încredere. Iosua şi Caleb au fost nişte eroi. Bazându-se cu tărie pe convingerea că ei erau poporul lui Dumnezeu, au rămas încrezători în timpul opoziţiei. Încrederea lor i-a calificat să intre în ţara promisă. Cât de plină de încredere este credinţa ta în mijlocul opoziţiei? Relatarea povestirii lui Iosua şi Caleb arată că Dumnezeu onorează încrederea pe care o are poporul Său în El – şi că Dumnezeu se arată vrednic de încrederea noastră.

Introducere

Haideţi să facem o înţelegere

Selectează trei tineri care să joace “Haideţi să facem o înţelegere”. Trimite-i apoi afară din sală. Spune restului tinerilor să fiecare jucător trebuie să aleagă între două premii – unul este o bancnotă de 10.000 lei, iar celălalt este un plic în care este scris un premiu, pe care ei nu îl ştiu. Spune-le că toţi, mai puţin doi dintre ei trebuie să îi convingă pe jucători să aleagă banii. Spune-le la doi tineri – cei mai puternici şi mai maturi din punct de vedere spiritual din grupul tău să încerce să îi convingă pe jucători să aleagă premiul necunoscut. (Nimeni nu trebuie să ştie ce este în plic – spune-le doar că este vorba de un premiu foarte bun). Toţi trebuie să strige sfatul lor în acelaşi timp, creând acea atmosferă de haos care le place atât de mult tinerilor.
Invită-i pe jucători în sală, câte unul pe rând, şi spune-le că trebuie să aleagă între cele două premii. Ţine bancnota şi plicul în câte o mână şi – în timp ce mulţimea tinerilor strigă la ei – spune-le că au doar un minut să aleagă. Dă-le ceea ce au ales şi permite-le apoi să se alăture celorlalţi tineri pentru a striga la cei care vor veni. După ce jocul a luat sfârşit, spune ceva de genul:

Cei trei jucători au trebuit să se confrunte cu o alegere grea – în primul rând, dacă să aleagă ceva ce văd, sau ceva ce nu văd; în al doilea rând, dacă să se încreadă în majoritatea mulţimii, sau să se încreadă doar în cele două voci care îi îndemnau să aleagă ceea ce nu vedeau.
Proaspăt ieşiţi din sclavia egipteană, copiii lui Israel se confruntau cu exact aceeaşi problemă. Moise a trimis 12 spioni să cerceteze ţara promisă. Zece dintre ei s-au întors plini de frică, avertizând poporul că locuitorii din Canaan erau prea înalţi. Sfatul lor era “Nu intraţi!” Doar doi dintre spioni au sfătuit poporul să intre în ţară. Amintindu-şi de puterea pe care Dumnezeu a arătat-o deja peste Israel, ei au încercat să convingă poporul că nici o opoziţie nu era prea mare pentru a rezista lui Dumnezeu.
Israeliţii au ascultat în cele din urmă de cei zece spioni fricoşi şi au ales să nu mărşăluiască în ţară pentru a o cuceri. Care a fost rezultatul? Dumnezeu S-a asigurat că ei şi-au primit lecţia. Timp de patruzeci de ani israeliţii au rătăcit prin deşert. Singurii care au trăit ca să vadă promisiunea lui Dumnezeu împlinită au fost cei care au crezut de prima dată – la povestirea lor vom privi noi azi.
Lecţie biblică
Împotriva mulţimii

Această lecţie se axează pe pasajele (în principal din Numeri) care se referă la caracterul, la încrederea şi la modul de conducere a lui Iosua şi Caleb. Dacă vei ţine un discurs, iată o schiţă sugestivă care te poate ajuta:

Raportul
Numeri 13 Fă rezumatul povestirii spionilor care au fost în Canaan pentru a îl explora.
Discută cu tinerii despre presiunea pe care Iosua şi Caleb au simţit-o de la mulţimea celorlalţi, care au rezistat sfatului lor plin de încredere de a merge să cucerească ţara.
Numeri 13:30
Numeri 14:6-9 Priviţi la puterea pe care a arătat-o credinţa lor aflată sub presiune. Cere-le tinerilor să spună exemple de presiuni cu care se confruntă ei.
Discută cu ei unul sau două exemple în care tineri pe care tu îi cunoşti au stat fermi în credinţa lor, indiferent dacă au fost sau nu în minoritate.
Numeri 14:1-12 Relatează-le povestirea răspunsului mulţimii la sfatul lui Iosua şi al lui Caleb.
Rezultatul
Explică-le modul în care a răspuns Dumnezeu mulţimii.
Discutaţi despre momentele în care ne răzvrătim împotriva lui Dumnezeu din teamă sau din cauza presiunii de grup. Iosua şi Caleb au ilustrat valoarea faptului de a rămâne tari în credinţă.
Numeri 14:19-30 Asigură-te că tinerii observă că, deşi Dumnezeu a iertat imediat poporul, atunci când Moise i-a cerut acest lucru, lipsa lor de credinţă i-a împiedicat să vadă promisiunile lui Dumnezeu devenind realitate – ei nu au pus niciodată piciorul în ţara promisă. Iosua şi Caleb însă s-au bucurat de roada credinţei lor.
Răsplata
Numeri 14:24
Numeri 27:15-20
Iosua 14:6-14 Iosua şi Caleb au fost răsplătiţi pentru credinţa lor de Dumnezeu şi, în cele din urmă, de propriul lor popor.
Dumnezeu l-a chemat pe Caleb, datorită inimii sale pline de credinţă.
Dumnezeu l-a chemat pe Iosua, datorită capacităţii sale de conducător.
Ei au fost recunoscuţi de popor, care au urmat conducerea lor şi le-au dat un loc în Canaan.
Trăirea prin credinţă poate părea dificilă pe termen scurt, însă pe termen lung este singura modalitate de a experimenta cu adevărat binecuvântările lui Dumnezeu.

Discuţie în grup mic
Împotriva mulţimii

Numeri 13:17-29
1. După 40 de zile, cei 12 lideri pe care i-a trimis Moise să exploreze ţara promisă, s-au întors cu raportul lor. Ce anume au spus ei?
2. Ce vă spune despre ei raportul lor?

Numeri 13:30
3. Ce spune Caleb despre ţară?
4. Ce vă spune acest lucru despre el?

Numeri 13:31-33
5. Este diferenţă între modul în care vorbeşte Caleb despre ţară (v.3) şi modul în care ceilalţi (cu excepţia lui Iosua) vorbesc despre acesta?
6. Ce anume face diferenţa dintre punctele lor de vedere?

Numeri 14:1-4
7. Cum anume răspund oamenii la raport?
8. De ce credeţi că răspund ei aşa?
9. Cum aţi fi răspuns voi dacă aţi fi fost acolo?

Numeri 14:6-9
10. Credeţi că le-a fost greu lui Iosua şi lui Caleb să facă faţă mulţimii, aşa cum au făcut-o?
11. Aţi fost vreodată în minoritate, aşa cum au fost Iosua şi Caleb?
12. Ce anume s-a întâmplat?
13. Cum v-aţi simţit?

Numeri 14:10
14. Aţi fost vreodată respinşi sau ridiculizaţi pentru credinţa voastră? Cunoaşteţi vre-o altă persoană care a păţit aşa ceva? Descrieţi situaţia.
15. Cei îi spune Dumnezeu lui Moise despre israeliţi?

Numeri 14:11
16. Credeţi că avea Dumnezeu dreptul să fie frustrat? De ce da sau de ce nu?
17. Ce spune Dumnezeu despre Caleb?

Numeri 14:24
18. Ce vă spune acest lucru despre ceea ce vrea Dumnezeu de la noi?
19. Dumnezeu îi iartă pe oameni pentru că se răzvrătesc; care sunt însă consecinţele pentru lipsa lor de încredere?

Numeri 14:20, 14:29-32
20. Cum sunt Caleb şi Iosua răsplătiţi pentru credinţa lor?
21. Judecând după această istorisire, cât de importantă este credinţa?
22. Ce se întâmplă cu Iosua şi cu Caleb pe termen lung?

Numeri 27:15-21, Iosua 14:6-14
23. Cu ce este acest lucru diferit faţă de ceea ce li s-a întâmplat la început?
24. Ce vă spune aceasta despre rezultatele pe termen scurt şi de cele pe termen lung cu privire la împotrivirea în faţa mulţimii?

Aplicaţie
Care este nivelul tău de încredere?

Cere-le tinerilor să dea note situaţiilor de mai jos, pe măsură ce le citeşti. Iată scopul acestei activităţi: notarea personalizează situaţii care altfel sunt ipotetice. Tinerii pot să înţeleagă mult mai bine cât de încrezători sunt ei în credinţa lor. Ei vor părăsi întâlnirea fiind puţin mai clari cu privire la faptul dacă sunt sau nu în stare să stea împotriva mulţimii. Notarea cu 1 înseamnă că este uşor pentru ei să stea împotriva mulţimii; o notare cu 6 înseamnă că este dificil pentru ei să stea împotriva mulţimii.

Puteţi realiza această activitate în grupe mici, unul la unul, sau poţi să le ceri pur şi simplu să reflecteze în mod personal. Trebuie să alegi care din aceste moduri de abordare se potrivesc cel mai bine grupului tău.

• Toţi cei din jurul tău copiază la o lucrare pe care o ai la şcoală.
• Toţi prietenii tăi beau la o petrecere, şi îţi cer şi ţie să li te alături.
• Prietenii tăi încep să bârfească despre o cunoştinţă de a voastră care nu este prezentă.
• Colegii tăi de la ora de ştiinţe încep să vorbească despre evoluţie şi despre creaţie. Se pare că eşti singurul dintre ei care crede în creaţie.
• Tu şi prietenii tăi discutaţi pe tema religiei. Ei cred cu toţii că, devreme ce sunt multe căi pentru a ajunge la Dumnezeu, nu contează cu adevărat ceea ce crezi.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *